تبلیغات
وبلاگ تخصصی نظامی

در آغاز جنگ جهانی دوم شرکت کروپ قرار دادی با ورماخت ( ارتش آلمان ) برای تولید توپهای ضد هوایی 88 میلیمتری منعقد نمود و بر اساس طراحی همین توپ ضد هوایی بود که توپ ضد تانک 88 میلیمتری PAK43 متولد شد .
این توپ تا سال 1943 در خط تولید قرار نگرفت زیرا سران ورماخت تولید چنین سلاح پر قدرت و غول پیکری را برای شکار تانک ضروری نمیدانستند اما با پیشرفت جنگ و افول قدرت ماشین جنگی ورماخت ، فرماندهان دست به دامان سلاحهایی جدید برای درگیری با نیروی فزاینده متفقین شدند و PAK43 نیز از این قضیه مستثنی نماند .
در سال 1943 بود که این توپ در خط تولید قرار گرفت ، در تاریخ اول اکتبر سال 1944 ، 578 عراده از این توپ به ارتش آلمان تحویل شد .
در آغاز جنگ جهانی دوم شرکت کروپ قرار دادی با ورماخت ( ارتش آلمان ) برای تولید توپهای ضد هوایی 88 میلیمتری منعقد نمود و بر اساس طراحی همین توپ ضد هوایی بود که توپ ضد تانک 88 میلیمتری PAK43 متولد شد .
این توپ تا سال 1943 در خط تولید قرار نگرفت زیرا سران ورماخت تولید چنین سلاح پر قدرت و غول پیکری را برای شکار تانک ضروری نمیدانستند اما با پیشرفت جنگ و افول قدرت ماشین جنگی ورماخت ، فرماندهان دست به دامان سلاحهایی جدید برای درگیری با نیروی فزاینده متفقین شدند و PAK43 نیز از این قضیه مستثنی نماند .
در سال 1943 بود که این توپ در خط تولید قرار گرفت ، در تاریخ اول اکتبر سال 1944 ، 578 عراده از این توپ به ارتش آلمان تحویل شد .



هر دو گونه PAK43 قادر به شلیک گلوله های ضد تانک از نوع هسته سخت شدیدالانفجار بودند ، میزان آتش آنها در حدود 6 الی 10 گلوله در دقیقه بود و در فاصله 1000 متری گلوله های ضد تانک شلیک شده از این توپ ها قادر به نفوذ در زره هایی به ضخامت 190 میلیمتر بودند .
این هیولای پولادین در ختیار واحدهای پانزریاگر با شکارچیان تان ورماخت قرار میگرفتند و در آنزمان تقریباً هیچ تانکی وجود نداشت که مورد اصابت گلوله های سهمگین و مرگبار این توپ قرار گرفته و جان سالم به در برده باشد .
از دیگر مشخصات منحصر به فرد و قابل توجه این توپ لوله بسیار بلند آن بود که با توجه به وظیفه آن به عنوان شکارچی هر نوع تانک و خودروی زرهی ( از سنگین تا سبک ) وجود آن ضروری به نظر میرسد ، طول لوله این توپ در هر دو مدل حدود 6/4 متر و طول کلی این سلاح بالغ بر 9/5 متر میشد .

این توپ میتوانست مهمات کلاسیک ضد تانک ( گلوله های 10 کیلو گرمی ) با سرعت دهانه 1000 متر بر ثانیه ، مهمات با هسته سخت ( گلوله های 7/3 کیلوگرمی ) با سرعت دهانه 1125 متر بر ثانیه و مهمات شدیدالنفجار ( گلوله های 9/4 کیلوگرمی ) با سرعت دهانه 750 متر بر ثانیه شلیک کند و وای به حال تانکی که از فاصله ای کمتر یا در حدود یک کیلومتر مورد اصابت این هیولای زره کوب قرار میگرفت .

در نهایت باید گفت که PAK43 به عنوان یک توپ ضد تانک پدیده ای بی رقیب و شگفت انگیز بود و هیچ تانک و خودروی زرهی طی ج ج دوم وجود نداشت که ضرب شصت PAK43 را چشیده و سالم مانده باشد . در طراحی این توپ ایده هایی وجود داشت که طراحان نظامی بسیاری از کشورها همانند انگلستان ، آمریکا ، شوروی و فرانسه و ... در سالیان بعد از ج ج دوم مورد تقلید و استفاده قرار دادند .
در کنار قدرت آتش مرگ آور ، این توپ به دلیل وزن بسیار زیاد و ارتفاع دو متری اش سلاحی بسیار بزرگ محسوب میشد که جا به جایی کلی یا جزیی آن مشکل بود ، اما بد نیست بدانید در همین لحظه نیز گلوله های این توپ برای بسیاری از تانک ها و خودروی های زرهی مدرن قابل هضم نیست .
PAK43 از مکانیسم کولاس عمودی نیمه خودکار بهره میبرد و با به کارگیری ضربه گیرهای فنری ، فشر حاصل از لگد توپ تا حد زیادی خنثی میشد . این توپ دارای زاویه حرکت افقی 260 درجه و زاویه حرکت عمودی 40 درجه بود و در دو گونه عمده به تولید رسید :  PAK43 88mm : این گونه فاقد ارابه برای جا به جایی بود و آن را در نقاط مناسب به صورت ثابت نصب مینمودند . این توپ دارای برد و قدرت نفوذ بسیار خوبی بود اما از لحاظ جا به جایی محدودیت های خاص خود را داشت .  PAK 43 / 41 88mm : این گونه از توپ های Pak43 مقبولیت و کاربرد بیشتری داشتند . این توپ دارای ارابه ای برای حرکت و از لحاظ وزنی نسبت به مدل قبلی سنگین تر بود . زاویه حرکت عمودی در این توپ بسیار خوب اما زاویه حرکت افقی به 56 درجه محدود شده بود . PAK های 43 به طور کلی از لحاظ طول لوله رکورد دار وسرمد سایر توپهای ضد تانک هم عصر خود بود و تقریباً 90% از توپهای ضد تانک آن زمان حتی به اندازه ی نیمی از PAK43 نبوده اند . PAK43 از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار بود و کیفیت فولاد آن ممتاز و بینظیر شناخته میشد . PAK43/41 به دلیل لوله بلند و کولاس مستحکم و ستبرش ، سلاحی بسیار سنگین بود . وزن 4/3 تنی آن باعث شده بود که برای جابه جایی آن در مسافت ها طولانی فقط توسط کامیون های یدک کش سنگین یا خودروهای نیمه شنی نظیر SDKFZ10 امکان پذیر باشد و برای جابه جایی های جزیی نیز به 10 سرباز قوی نیاز بود !
__________________








نوشته شده در شنبه 6 تیر 1388 توسط شاهین نصیری | نظرات ()